امکانات پیست اسکی پیام

علیرغم سپری شدن بیش از پنجاه سال از ایجاد و تأسیس پیست اسکی پیام، امکانات و تأسیسات این پیست اسکی به سطح استاندارد و مطلوب خود نرسیده است.

متأسفانه سالهاست به دلایل متفاوتی ، از منظری دوردست و همواره با گوشه چشم به توسعه یا نگهداری و تجهیز پیستهای اسکی شهرستانها و از آن جمله  پیست اسکی پیام تبریز، نگریسته شده و “پیام” از لحاظ توسعه و ارتقاء و دستیابی به امکانات و تجهیزات استاندارد و بروز تله اسکی و تله کابین و … همواره در حسرت به سر برده است.

۱

اولین تله اسکی بشقابی این پیست حدودا ً بطول ۳۰۰ متر در محدوده بسیار کوچکی از اراضی وسیع پیست و در دهه ۱۳۴۰ بنا نهاده شده و این تله اسکی علیرغم طی عمر مفید خود ، طی سالهای متمادی و به دفعات مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است.

تله اسکی بشقابی یاد شده، در شرایط فعلی نیز مورد بهره برداری است و با توجه به موقعیت قرارگیری آن در شیب ملایم دامنه و محدوده مدرسه اسکی پیام، غالباً مورد استفاده مبتدیان و نوآموزان اسکی است.

۲

تله اسکی بشقابی دوم پیست اسکی پیام بطول تقریبی ۷۰۰ متر به موازات تله اسکی نخشتین ایجاد شده و در دامه آن نیز تله اسکی بشقابی سوم بطول تقریبی ۴۰۰ متر ، اسکی بازان علاقه مند را به بخش مرتفعی از دامنه کوه میشو و با شیب نسبتاً تند، رهنمون می دارد.

در شرایط فعلی، کلیه تله اسکی های پیست اسکی پیام پیوسته مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته و و علیرغم فرسودگی و مستهلک بودن قطعات ، بطور مستمر مورد بهره برداری فصلی است.

۳

مجموعه ورزشی پیام از استراحتگاه و سالن پذیرائی به ظرفیت ۲۵۰ نفر برخوردار بوده و امکان دسترسی به سرویس بهداشتی مناسب، نمازخانه، امکانات برداشت آب بهداشتی قابل شرب ، برق و برقراری تماس موبایل در همه اراضی مجموعه فراهم گردیده است.

۴

تعداد ۳۷ دستگاه آلاچیق و سکوی اسکان خانوادگی نیز همجوار پیست اسکی و بمنظور استراحت و اطراق عموم بر پا شده است.

۵

یکدستگاه جانپناه در میانه دامنه کوه میشو و مشرف به پیست اسکی و همچنین یکدستگاه پناهگاه کوهنوردی نیز همجوار ساختمان هیئت اسکی مرند بمنظور استفاده اسکی بازان و یا کوهنوردان در شرایط ناپایدار جوی و یا حوادث و رخدادهای غیر مترقبه ، در اراضی مجموعه پیام مورد بهره برداری است.

۶

مجموعه “پیام” دارای یکدستگاه پارکینگ اختصاصی بمنظور توقف خودروهای شخصی اسکی بازان به ظرفیت ۱۲۰ خودرو و یکدستگاه پارکینگ اختصاصی دیگر بمنظور توقف خودروهای شخصی گردشگران، کوهنوردان و دیگر عموم به ظرفیت ۲۰۰ خودرو میباشد که در همه فصول سال آماده بهره برداری است.

۷

چشم انداز آتیه ، اهداف و توسعه

با رجوع به پیشینه ایجاد پیست اسکی پیام، با اسناد و مدارک و اهداف درخور توجهی روبرو هستیم که متأسفانه بخش اصلی و عمده آن اهداف نه تنها تاکنون عملی نشده ، بلکه بطور عمدی یا سهوی به ورطه فراموشی سپرده شده است. بدیهی است با توجه به وسعت ۳۲ هکتاری اراضی پیست اسکی پیام، ایجاد و بهره برداری از امکانات ورزشی و تفریحی و اقامتی بزرگی مد نظر مسئولان وقت در سالهای پیشین بوده که این موضوع همواره با عنوان منطقه نمونه گردشگری پیام ، بنحوی در تضاد قرار گرفته است. بر کسی پوشیده نیست که تعیین و اعلام منطقه ای بعنوان مکان یا منطقه نمونه گردشگری، بمعنای وجود پتانسیل های لازم و امکان ایجاد زیر ساخت ها و دیگر امکانات تفریحی و گردشگری در آن محل است.

۸

۹