راهنمای خرید لوازم اسکی آلپاین

ورزش اسکی یکی از هیجان انگیزترین و با لذتترین ورزشهای روز  است .اسکی نوعی انجام حرکات موزون است که احتیاج به تعادل , هماهنگی بین مغز و ماهیچه ها و قدرت بدنی دارد .

همانند هر ورزش دیگری ، تهیه و تدارک  وسایل مناسب برای ورزش  اسکی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، اما یک ورزشکار مبتدی در مراحل اولیه و بمنظور طی دوره آموزش ،نیازی به ابتیاع  وسایل حرفه ای و گرانقیمت ندارد . چرا که در مراحل اولیه آموزش ، آسیب قابل توجهی به مجموعه لوازم اسکی و خصوصاً چوبهای اسکی وارد شده و فرد مبتدی در مدت کوتاهی به لوازم خود ناخواسته آسیب وارد نموده و کیفیت و کارآئی آنها را از میان خواهد برد.

بدین ترتیب توصیه میشود در بدو آموزش لوازم اسکی مناسب با قد و کفش سایز پا و … از نوع معمولی و نو  ابتیاع شده و یا  لوازم مناسب با قد و کفش سایز پا بطور مستعمل تهیه گردد.

وسایل اسکی آلپاین شامل دو قسمت است :

یک – لوازم اصلی اسکی                دو – سایر وسایل جانبی نظیر پوشاک ، دستکش ، عینک و …

در خرید پوشاک اسکی بسیار دقت کنید و بهترین جنس آنرا بخرید . کوه  همیشه بسیار سرد است و کوهی که روی آن برف نشسته سردتر چون برف برای آب شدن گرما محیط را بخود می گیرد به ویژه صبح زود یا در مواقعی که هوا ابری است . بارها پیش آمده که اسکی باز مبتدی آنچنان یخ زده که حتی نتوانسته دستکشهای خود را بپوشد پس در خرید پوشاک

دقت کنید . به تازگی همانند ورزش کوهنوردی پوشاک گورتکس در ورزش اسکی هم وجود دارد . در گذشته نوعی لباس سرتاسری وجود داشت که به آن Overal  می گفتند ولی به تازگی کاپشن و شلوارهای گوناگون وجود دارد .

برای قشنگ بودن بیشتر تلاش کنید رنگ وسایل شما یکدست باشد چون تمام کارخانه های سازنده نیز لباسهای یکدست تولید می کنند .تمام پوشاک را باید تهیه کنید که شامل کلاه , عینک ویژه اسکی که پشت آن کش دارد , کاپشن و شلوار , دستکش و حتی جوراب اسکی که همان جورابهای کوهنوردی جدید است .

همه پوشاک را باید به تَن کنید چون راحت بودن بسیار مهم است زیرا یک مبتدی به اندازه کافی فکرش درگیر یادگیری حرکات است و در آن لحظه نباید چیز دیگری او را ناراحت کند.

پس از آن به سراغ وسایل بروید. در خرید وسایل نیز دقت کنید و به حرففروشنده هایی که فقط می خواهند اجناس خود را بفروشند زیاد گوش ندهید و خودتان داده های بسیاری جمع آوری کنید . در گذشته چوبها بلند بودنند و به قوس وسط چوب کارو (Carve) می گفتند.

پس از آن دانشمندانی که وسایل اسکی می ساختند متوجه شدند که اگر این قوس را رو به داخل بیشتر کنند و سر و انتهای چوب اسکی را پهنتر کنند می توانند چوب اسکی را کوتاهتر بسازند و اینکار باعث می شود اسکی باز وسایل خود را راحتتر جابجا کند و این چوبها جای کمتری بگیرد و پیچ زدن و آموزش اسکی با آنها بهتر شود.

بدین ترتیب چوبهای Carving جای چوبهای معمولی را گرفتند و هم اکنون به هر فروشگاهی بروید این چوبها را آنجا می بینید . البته چوبهای معمولی هم هستند که همگی با قیمت حراج فروخته می شوند و اگر فکر می کنید که این ورزش را ادامه نمی دهید یا بسیار زود دوست دارید وسایل خود را عوض کنید بهتر است همین چوبها را بخرید . البته پیچ زدن با چوبهای کارو  بسیار آسان است و انرژی کمتری می خواهد . ورزش اسکی در عین حال که بسیار شادی آور است ورزش خطرناکی نیز می باشد و بیشتر آسیبهای ورزشی مربوط به این رشته می باشد.

پس پیش از اینکه وسایل بسیار گران قیمت تهیه کنید و فقط یکبار با آن اسکی کنید به این نکته هم دقت کنید . در عین حال بدانید که وقتی فیکس روی چوب اسکی چسبیده شد قیمت هر دوی آنها تقریبا به نیم کاهش پیدا می کند و وسایل اسکی دست دوم به سختی خرید و فروش می شود و من هم به شما پیشنهاد میدهم که وسایل کارکرده نخرید زیرا اگر اسکی باز با چوب خود از روی بلندی پرش کرده باشد و چوبش تَرَک برداشته باشد پس از چندبار اسکی کردن شما احساس می کنید اسکی ها در کنترل شما نیستند و بیشتر زمین می خورید.

این وسایل را باید تهیه کنید :

۱ – چوب اسکی      ۲ – فیکس اسکی      ۳ – کفش اسکی     ۴ – چوبدست        ۵ – کلاه ایمنی

فیکس اسکی وسیله ای است که کفش شما در آن قفل می شود و در هنگام لزوم باز می شود تا از پیچ خوردن مچ پا یا در رفتن یا شکستن پای اسکی باز جلوگیری کند . در گذشته فیکسها دو طرفه بودند ولی امروزه در همه جهتها کُنش می کنند و با پیچ تنظیم که در جلو و پشت فیکس وجود دارد شما می توانید حساسیت فیکس نسبت به ضربه را کمتر یا بیشتر کنید . هر چقدر مبتدی باشید یا وزن کمتری داشته باشید حساسیت فیکس را افزایش دهید تا با کوچکترین ضربه باز شود و هر چقدرحرفه ای می شوید یا اگر وزن بالاتری دارین حساسیت فیکس خود را کاهش دهید تا با هر ضربه ای باز نشود و لذت اسکی کردن یکنواخت را از شما نگیرد.

از ابتدا از فروشنده وسایل یا مربی خود بخواهید اینکار را برای شما انجام دهند ولی پس از مدتی خودتان متوجه می شوید که چه حساسیتی از فیکس را دوست دارید.

بستن فیکس بر روی چوبها نیز بسیار مهم هستند . متاسفانه هنوز در بعضی از فروشگاهها بصورت دستی اینکار را انجام می دهند ولی شما به فروشگاههای با سابقه بروید تا با دستگاههای پیشرفته اینکار را برای شما انجام دهند.

 چون چوب پیش از نصب فیکس سوراخ ندارد و هنگامیکه فیکس روی آننصب شد دست دوم محسوب می شود و در عین حال درست نصب کردن فیکسهای شما باعث راحتتر اسکی کردن می شود.

پس از انتخاب فیکس نوبت به کفش اسکی می رسد . کفشهای اسکی مدلهای گوناگونی دارند که دو نکته در آنها مهم است یک راحتی و نرمی آنها که با پا کردن کفش این نکته را خودتان تشخیص می دهید و دو تعداد بندهای آن که شامل سه بند برای مبتدیها و چهار بند برای آماتور و حرفه ای ها. البته امروزه مدلهای سه بند کمتر در فروشگاهها وجود دارد.

و هر چقدر کفش حرفه ایی تر می شود تنظیمات آن نیز بیشتر می شود. در هنگام خرید از فروشنده این مطالب را بخواهید تا برای شما بیشتر توضیح بدهد البته به شرط آنکه فروشنده داده های کافی از کفش اسکی داشته باشد.

پس از آن خرید چوبدست و کلاه ایمنی است . البته زمانیکه به داخل پیستهای اسکی می روید میبینید که بیشتر اسکی بازان ایرانی از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و متاسفانه همانند موتور سواران این کار را بیهوده می دانند در حالیکه استفاده از کلاه به ویژه برای مبتدیها لازم است و همانطور که در فیلمها نیز دیده اید حرفه ای ها بیشتر از کلاه استفاده می کنند و در مسابقات اسکی استفاده از کلاه اجباری است پس بیشتر نگران سلامت خود باشید تا گفته سایر اسکی بازان.

alpine size1 sizeeeee sizing ski_bindings_din_chart ski-chart ski-equipment-16526260 ski-fix ski-sizing راهنمای انتخاب کفش اسکی