ویژگی های پیست اسکی پیام

پیست اسکی پیام در میان دیگر پیستهای ایران از ویژگیهای خاصی برخوردار است که آن را از دیگر پیست های اسکی متمایز می کند.

مهمترین ویژگی پیست اسکی پیام ، مسیر دسترسی کوتاه و سریع از طریق جاده ترانزیت تبریز به مرند طی ۲۴ ساعت شبانه روز است . برخلاف مسیر دیگر پیستهای اسکی که بطور انحرافی از مسیر یا جاده های اصلی منشعب شده و از طریق گردنه ها و مسیرهای برف گیر و کوهستانی به پیست منتهی میشوند ، مسیر فرعی به سمت پیست اسکی پیام بسیار کوتاه و کاملا مسطح بوده و با عبور از میان روستا و باغات محلی ، امکان تردد در همه اوقات شبانه روز و بدون هیچ مانعی فراهم است.

۱

مسیر فرعی منهی به پیست اسکی پیام بدور از هرگونه خطر ریزش بهمن یا موانع دیگر کوهستانی بوده و برخلاف دیگر مسیرهای پیستهای اسکی ، احتمال پنهان شدن مسیر جاده تحت وزش کولاک و بارشهای سنگین یا خطر مواجه شدن با جانوران کوهستانی و ….  نسبتاً محال است.

۲

پیست اسکی پیام در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر مرند واقع شده و این مسیر کوتاه ، امکان دسترسی به تأسیسات رفاهی اقامتی نظیر هتل ، مراکز درمانی و دسترسی به پزشکان متخصص ، رستورانها ، مراکز خرید و… را در کوتاهترین زمان ممکن فراهم مینماید . بدیهی است چنینی ویژگی در هیچیک از پیستهای اسکی کشور قابل یافت نیست.

۳

دیگر ویژگی پیست اسکی پیام ، واقع شدن محدوده پیست در اراضی و دامنه رشته کوههای میشو است.

اراضی و دامنه رشته کوههای میشو محل مناسبی برای انجام کوه نوردی و صعود به ارتفاعات کوه میشو و یا کوه پیمائی و طبیعت گردی در دامنه های آن است.

ارتفاعات و دامنه رشته کوه های میشو در همه فصول سال قابل کوهنوردی و کو پیمائی گروهی و خانوادگی بوده و همواره مورد استقبال اهالی استان و شهرهای همجوار می باشد.

۴

این ویژگی خاص و زیبائی طبیعت منطقه ، همواره مورد توجه همه مسافرینی است که در تمام فصول سال قصد سفر و دیدار از آذربایجان شرقی و شهر تبریز را داشته و ساعاتی را در منطقه به گردش و تفریح و استراحت می پردازند.

پیست اسکی پیام ، در اکثر روزهای زمستانی آفتابی بوده و از شرایط جوی پایدار و برودت نسبی مناسبی بمنظور اقامت و انجام اسکی برخوردار میباشد.

ویژگی و شرایط آب و هوائی مساعد و منحصر بفرد ، این مکان را مورد توجه و علاقه بسیاری از خانواده ها ، خصوصاً خردسالان قرار داده و برخلاف دیگر پیستهای اسکی ، کولاک و وزش بادهای سرد کوهستانی و شرایط جوی ناپایدار و سخت بندرت در آن اتفاق می افتد.

۵

پیست اسکی پیام ، هرچند از نظر وسعت محدوده قابل اسکی چندان وسیع و قابل توجه نیست، علیهذا با وجود شیب ملایم دامنه رشته کوههای میشو و خصوصاً در محدوده آموزشی مدرسه اسکی، مورد توجه اکثر قریب به اتفاق مبتدیان و نوآموزان اسکی است و این مهم با اعتدال و پایداری شرایط جوی منطقه، ویژگی خاص و منحصربفردی را ایجاد نموده است.

۶

۷

۸

پیام ، منطقه نمونه گردشگری و ویژه کشوری است. صرفنظر از واقع شدن پیست اسکی پیام در این منطقه که در فصل اسکی تأسیسات آن مورد بهره برداری قرار میگیرد ، روستای پیام “یام” نیز مکانی آرام و با صفا بمنظور استراحت و گردش و تفریح و آسایش گردشگران و در مسیر سفر از تبریز به مرند و منطقه آزاد اقتصادی ارس “جلفا” قرار گرفته است.

۹

پیشینه نسبتاً قابل توجه و قدمت پیست اسکی پیام، ویژگی خاصی را نسبت به پیست اسکی سهند تبریز ایجاد نموده است . این ویژگی ، حضور مستمر مربیان پیشکسوت و اسکی بازان پرسابقه شهر تاریخی مرند در تمام ایام فصل اسکی است.

حضور و انجام ورزش اسکی یا کوهپیمائی این پیشکسوتان در مجموعه ورزشی پیام، از یک سو عامل بسیار ارزشمندی در ارتقاء روحیه ورزشکاری و سلامت عمومی جامعه محسوب شده و از سوی دیگر با همکاری و حضور مستمر مربیان بنام استان در مدرسه اسکی پیام ، اهمیت آموزشی این پیست را برای خردسالان و مبتدیان ، دوچندان می نماید.

۱۰

ویژگی بسیار پر اهمیت دیگر، وجود تأسیسات و امکانات اطراق و استراحت خانوادگی همجوار پیست اسکی است. با برپائی و ایجاد آلاچیق های سرپوشیده خانوادگی و همچنین تأمین پارکینگ مناسب در محدوده مجموعه، امکان استراحت خانوادگی و یا طبیعت گردی و کوه پیمائی دیگر افراد خانواده را به هنگام اسکی دیگر عزیزان یا فرزندان خود ، فراهم نموده است. بدین روی مجموعه، امکانات و شرایط مناسبی را هم برای اسکی بازان و هم خانواده و دوستان آنان بطور یکجا گردآوری نموده و اوقات و ایام تعطیلی مفرحی را برای همه اعضای خانواده ، به ارمغان داشته است.

۱۱