Warning: Declaration of Yawp_Widget::widget() should be compatible with WP_Widget::widget($args, $instance) in /home/pistey/domains/pistepayam.ir/public_html/wp-content/plugins/yet-another-weather-plugin/yet-another-weather-plugin.php on line 376

Warning: Declaration of Yawp_Widget::update() should be compatible with WP_Widget::update($new_instance, $old_instance) in /home/pistey/domains/pistepayam.ir/public_html/wp-content/plugins/yet-another-weather-plugin/yet-another-weather-plugin.php on line 376

Warning: Declaration of Yawp_Widget::form() should be compatible with WP_Widget::form($instance) in /home/pistey/domains/pistepayam.ir/public_html/wp-content/plugins/yet-another-weather-plugin/yet-another-weather-plugin.php on line 376
آمادگی جسمانی برای اسکی – پیست اسکی پیام | پیست پیام

آمادگی جسمانی برای اسکی

تهیه و تنظیم : امید امامی ، تاریخ ارسال : ۲۶ دی ماه ۱۳۹۳

به عنوان یک تازه کار ، بسیار مهم است که از نظر فیزیکی قبل از اینکه شروع به اسکی کنید آماده باشید. آماده بودن بدن نه تنها منجر به یک حرکت نرم تر میشود بلکه یادگیری مهارت های اسکی را سرگم کننده و لذت بخش تر می سازد. اما آمادگی برای اسکی احتیاج به تمرین های منظم با تمرکزبر افزایش تواناییهای خاصی دارد و نکته مهم این است که سعی نکنید تنها با اسکی کردن این تواناییها را بدست بیاورید زیرا این کار نتیجه ای جز زودتر خسته شدن و زودتر دچار آسیب دیدگی فیزیکی شدن ندارد.
در صورت امکان، برای چند هفته و یا حداقل یک یا دو ماه قبل از اسکی برای تقویت کردن و انعطاف پذیرتر کردن تاندون ها ، عضلات و رباط های خود یک سری تمرینات منظم و ملایم انجام دهید. شما به زودی متوجه خواهد شد که انجام این کار قبل از به اسکی می تواند احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد . بعلاوه کمک میکند که شما به راحتی خسته نشوید و پیشرفت سریعتری نیز در یادگیری خواهید داشت . در واقع، سه نوع تمرین در آمادگی جسمانی مناسب اسکی وجود دارد که واقعا می تواند به شما در انعطاف پذیری هنگام اسکی ، تمرینات قویتر و طولانی تری داشتن و استقامت هوازی (قلب و عروق) هنگام تمرین کمک کند.

تمرینات قدرتی
حفظ موقعیت بدن در یک موقعیت ثابت ورزشی در تمام طول روز اسکی بسیار ضروری است . توسعه قدرت عضلانی توانایی یک اسکی باز در به کنترل در آوردن بدن به هنگام اسکی کردن را بالا میبرد .قدرت عضلانی به اسکی باز همزمان توانایی با کنترل و بدون استرس اسکی کردن را میدهد. . همچنین مهارت عکس العمل نشان دادن سریع بدن در هنگام شرایط غیر معمول را بهبود می بخشد . بدن شما نیاز به قابلیت های چند بعدی ورزشی دارد که شامل مهارت های فیزیکی و تکنیکی است .
اسکی باز باید قادر به غلبه برسرعت و نیروی های اعمال شده به بدن خود با کنترل دقیق و موثر در هنگام حرکت به سمت پایین شیب باشد. بدون تمرینات قدرتی در طول روز احساس خستگی و در روز بعد احساس درد خواهید داشت. از آنجا ییکه اسکی بازها در درجه اول از پاهای خود استفاده میکنند ، شرکت در برخی از فعالیت هایی مانند پیاده روی و سایر فعالیت های ورزشی که می تواند قدرت ماهیچه های پای خود را توسعه دهند بسیار موثر است . علاوه بر این، تمرکز بر عضله چهار سر زنو بسیار مهم است ، چرا که آن عضلات بیشترین کارایی را هنگام حرکت در شیب دارند .

انعطاف پذیری
این توانایی مهم ترین عامل فیزیکی در پیشگیری از آسیب دیدگی است . این توانایی تا آنجایی مورد نیاز است که بافت همبند عضله بدون تحمیل فشار اضافی به مفاصل به راحتی باز شود . کشش همه گروه های عضلانی برای حدود ۲۰-۳۰ ثانیه قبل و بعد از تمرینات قطعا بسیار مفید خواهد بود . تمرکز تمرینهای انعطاف پذیری باید بر روی بالای پاها ، پشت، شانه ها، و پهلوها باشد . تاندون ها و رباط های اطراف مفاصل شما ، برای پیشگیری از صدمات احتمالی باید انعطاف پذیر اما قوی باشند. بنابراین باید اهمیت بیشتری برای آنها قائل باشید

استقامت هوازی (قلب و عروق)
بمعنی توانایی فرد برای به فعالیت ادامه دادن در یک کار خاص برای یک زمان قابل ملاحظه و طولانی است . تمرینات هوازی باید ۳-۵ بار در هفته و هر جلسه به مدت ۳۰-۴۵ دقیقه انجام شود. شما می توانید استقامت هوازی خود را از طریق توسعه فعالیت های تفریحی مانند اسکیت ، شنا، و دوچرخه سواری افزایش دهید . بهترین این تمرینات ورزش اسکیت یا استفاده از اسکی رولی است به دلیل اینکه که شما از ماهیچه ها و حرکات مشابه ای که در اسکی کاربرد دارند استفاده می کنید . ورزش هوازی به طور کلی هر به گونه فعالیت که ضربان قلب شما را به حدود ۱۲۰ در هر دقیقه برای تعداد دقایقی در آن فعالیت میکنید برساند گفته میشود که شما می توانید توسط آن استقامت بدن خود را هنگام اسکی کردن افزایش دهید.

در ادامه بهتر است با یک مربی تناسب اندام در یک باشگاه محلی در مورد برنامه ورزشی مناسب با خود و احتیاجات خود مشورت کنید . گذشته از تحت یک برنامه ورزشی خوب قرار گرفتن، اطمینان حاصل کنید که از یک رژیم غذایی متعادل به منظور دریافت کلیه مواد لازم برای آمادگی بدن برای اسکی برخوردارید. ورزش و یک رژیم غذایی متعادل نه تنها شما را برای اسکی آماده کند بلکه به سلامت جسمی و ذهنی شما کمک میکند.

ه گزارش نصر نیوز، دبیر هیئت اسکی استان آذربایجان شرقی تبریز گفت: پیست اسکی پیام از لحاظ موقعیت جغرافیایی و منطقه ای در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است از این روست که سازمان ورزش و جوانان کشور با کمک اداره میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی و سایر ارگانها امکانات گردشگری بسیاری را در این منطقه ایجاد کرده است.
داریوش علمداری با اشاره به اینکه با حل مشکل سند مالکیت پیست اسکی پیام مرند، می توان از بخش خصوصی نیز در جهت پیشرفت بیشتر این منطقه استفاده کرد، گفت: سند این منطقه تحت مالکیت منابع طبیعی استان بود که با اقدامات اخیر به زودی پس از انتقال سند به نام سازمان ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی با مشارکت بخش خصوصی با توجه به پتانسیل های منطقه امکانات بسیاری جهت جذب گردشگران و فعالیت بیشتر ورزشکاران و کوه نوردان ایجاد خواهد شد.
داریوش علمداری گفت: متاسفانه امسال به دلیل عدم بارش برف پیست اسکی پیام مرند استان آذربایجان شرقی که یکی از قدیمی ترین پیست های کشور است،هنوز بازگشایی نشده است.
وی افزود: با وجود اینکه تمامی امکانات و دستگاهای این مجموعه آماده به کار هستند، اما به دلیل بارش بسیار کم برف هنوز بازگشایی نشده است.
سید حسن شرفشاهی کارشناس ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز با اشاره به تاریخچه و اهمیت پیست اسکی پیام مرند گفت: پیست اسکی پیام مرند در سال ۱۳۴۸ در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار و ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا در دامنه ارتفاعات رشته کوه میشو راه اندازی شده است.
رئیس دفتر فنی اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه پیست اسکی پیام مرند از قدیمی ترین و بزرگترین پیست های کشور است، افزود: طول این پیست ۸۰۰ متر است که از همان سال ۱۳۴۸ هر ساله ورزشکاران و گردشگران زیادی جهت ورزش،تمرین،اجرای مسابقات و استفاده از جاذبه ها و طبیعت بکر آن به این منطقه می آیند.
وی با اشاره به موقعیت منطقه پیام مرند تشریح کرد: پیام منطقه ای‌ روستایی‌ را شامل می‌شود که در بخش مرکزی‌ شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته کوه میشو واقع شده و از مرتفع ترین گردنه های‌ حد فاصل تبریز به ماکو در استان آذربایجان غربی‌ است ، نام قدیمی‌ پیام (یام )می‌باشد که هم اکنون نیز همین نام در گفت وگوهای‌ محاوره ای‌ مردمان آذربایجان شرقی و غربی بر زبان ها جاری‌ است، با گذر زمان نام( یام )از سوی‌ فرهنگستان ایران به پیام تبدیل گردید.
وی خاطرنشان کرد: منطقه پیام یکی‌ از زیباترین و مهمترین تفرجگاه های‌ مردم آذربایجان شرقی می‌باشد که در طول سال مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی است در طول فصل سرما کمتر خانواده ای‌ در تبریز و دیگر شهرهای‌ آذربایجان شرقی و استان های همجوار را می توان یافت که برای‌ انجام ورزش های زمستانی‌ و نیز استفاده از طبیعت بکر و زیبای زمستانی پیام به این منطقه نرفته باشد.
وی ادامه داد:پیست اسکی پیام که در ارتفاعات این منطقه واقع شده است، هر چند متاسفانه در پاییز و زمستان امسال به دلیل بارش بسیار کم برف هنوز منطقه پیست اسکی پیام بازگشایی نشده است اما امیدوارم طی چند ماه آینده با افزایش بارش برف این منطقه همچنان میزبان گردشگران بسیاری باشد.
این کارشناس ورزش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه پیست اسکی پیام مرند از نظر موقعیت و شرایط آب و هوایی مناسب، مکان خوبی برای ورزش‌های زمستانی است، گفت: امکانات بسیاری در این منطقه ازجمله امکانات رفاهی، آب، برق، تلفن، امکان استفاده از تلفن همراه، جاده آسفالت وقابل دسترسی، پارکینگ، رستوران، سرویسهای بهداشتی، دستگاههای بالابر برای افراد مبتدی و حرفه ای، پل روگذر ورودی پیست،۳ دستگاه تلکس مخصوص خواهران، پیست آموزش کودکان و افراد مبتدی، اسنوبرد مارپیچ ، برگزاری کلاسهای آموزشی و همچنین برگزاری مسابقات، جهت استفاده ورزشکاران و رفاه گردشگران ایجاد شده است.
سید حسن شرف شاهی با اشاره به اینکه با توجه به قرار گرفتن شهرستان مرند در جاده ترانزیت اروپا و آسیا، همچنین برخورداری از رشته کوه‌های میشو با طبیعت سفید زمستانی و سرسبز بهاری، این منطقه دارای شرایط ایده‌آل تفریحی است، تاکید کرد: ورزش اسکی در آذربایجان‌شرقی دیرینه‌ای ده‌ها ساله دارد در این بین یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی کشور در آذربایجان‌شرقی پیست پیام مرند است که سال‌ها میزبان شایسته‌ای برای ورزشکاران و مکانی برای پرورش استعدادهای این رشته بود، از این رو با توجه به اقلیم، آب و هوای استان و شرایط جغرافیایی منطقه تلاش و برنامه‌ریزی برای عملکرد بهتردر این منطقه از جمله شناسایی پتانسیل های بالقوه اسکی استان، حضور بخش خصوصی،حمایت بیشتر مسئولین مرتبط و افزایش اطلاع رسانی از پتانسیل ها و موقعیت این منطقه توسط رسانه ها می توان این منطقه را به یکی از مناطق بزرگ گردشگری،تفریحی ورزشی تبدیل کرد.
گفتنی است: پیست اسکی پیام که در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی واقع است، یکی از جاذبه های منحصر به فرد برای جذب علاقمندان به ورزشهای زمستانی و طبیعت گردان می باشد، همچنین تابستان های این منطقه نیز به دلیل مطبوع بودن آب و هوا و داشتن طبیعت زیبا، آبهای روان و چمنزارهای زیبا علاقمندان طبیعت و گردشگری زیادی را به خود جلب می کند، از این رو هرچند امسال به دلیل بارش بسیار کم هنوز پیست زمستانی این منطقه بازگشایی نشده است ولی با ایجاد امکانات بیشتر و حمایت مسئولیت و حتی ایجاد بارش های مصنوعی در زمان بارش کم می توان این منطقه را به یکی از زیباترین تفرجگاه های‌ زمستانی و تابستانی آذربایجان شرقی‌ تبدیل کرد.